14 Απριλίου, 2017

Ασφαλείς οδικές μεταφορές στην Ευρώπη

Αθανάσιος Γαλάνης

Οι ασφαλείς οδικές μεταφορές είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για την ανάπτυξη μιας χώρας ή μιας περιοχής. Η Ευρωπαϊκή Ένωση στοχεύει εντός της δεκαετίας 2010-2020 στη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού χώρου οδικής ασφάλειας, δίνοντας έμφαση σε μέτρα που αφορούν την τεχνική κατάσταση των οχημάτων, τη μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων και την ασφάλεια του οδικού δικτύου. Ο στόχος είναι διττός, τόσο η βελτίωση της οδικής ασφάλειας όσο και η συμβολή στη βιώσιμη κινητικότητα.

Στο Δελτίο Τύπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την οδική ασφάλεια που δημοσιεύθηκε στις 31 Μαρτίου 2016, επιβεβαιώνεται ότι οι δρόμοι της Ευρώπης παραμένουν οι ασφαλέστεροι στον κόσμο παρά την πρόσφατη επιβράδυνση της μείωσης των θανάτων από τροχαία ατυχήματα. Οι στατιστικές του 2015 για την οδική ασφάλεια αναφέρουν ότι 26.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους ευρωπαϊκούς δρόμους.

Επιπλέον, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή 135.000 άνθρωποι τραυματίστηκαν σοβαρά, με το κοινωνικό κόστος των θανάτων και των τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα να εκτιμάται σε τουλάχιστον 100 δισ. ευρώ. Ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα ποικίλλει σε μεγάλο βαθμό μεταξύ των χωρών της ΕΕ, όπως και το αντίστοιχο ποσοστό μείωσης τους. Για την Ελλάδα αναφέρεται ότι το ποσοστό μείωσης των θανάτων από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους ανήλθε στο 36% μεταξύ των ετών 2010-2015.

Στρατηγικός στόχος της ΕΕ είναι να μειωθεί κατά το ήμισυ ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα μεταξύ των ετών 2010-2020. Επομένως, απαιτούνται πρόσθετες ενέργειες τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο στο τρίπτυχο: άνθρωπος, οδός και όχημα. Είναι απαραίτητο λοιπόν να αναπτύσσονται και να συντηρούνται κατάλληλα οι οδικές υποδομές σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας (και όχι μόνο στους αυτοκινητοδρόμους), αλλά πρέπει παράλληλα να συντηρούνται τα οχήματα, να τηρείται ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, και να οργανώνονται συνεχώς εκστρατείες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών για την οδική ασφάλεια. Όμως, σε αυτές τις ουσιαστικές δράσεις δεν υπάρχουν κορδέλες εγκαινίων για να παραβρεθούν υπουργοί και πρωθυπουργοί.

Είναι κρίμα και άδικο για τη νέα γενιά, η Ελληνική πολιτεία να μη βρίσκει χώρο στις σχολικές Θεματικές Εβδομάδες για να ενημερώσει τους νέους για την ασφαλή πεζή μετακίνηση, την ασφαλή χρήση του ποδηλάτου, τις επιπτώσεις του αλκοόλ στην οδική ασφάλεια, τους κινδύνους που εγκυμονεί η υπερβολική ταχύτητα, τη χρήση του κράνους και τις ζώνης ασφαλείας που σώζει ζωές. Ας περάσουμε λοιπόν από την επικοινωνία της κορδέλας στην ουσία της διαμόρφωσης σωστής οδηγικής παιδείας…

*Ο Αθανάσιος Γαλάνης είναι μέλος της ΜΕΣΥΑ