11 Απριλίου, 2017

100.000 αιτήματα του ΙΚΑ στον ΕΟΠΥΥ λόγω ΕΦΚΑ

Ερώτηση προς την Υπουργό Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης

Ερώτηση προς την Υπουργό Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης κατέθεσε ο βουλευτής Ηρακλείου με το Ποτάμι, Σπύρος Δανέλλης, σχετικά με την μεγάλη καθυστέρηση που επιδεικνύει ο ΕΟΠΥΥ στην αποζημίωση των ασφαλισμένων για δαπάνες που έκαναν στην αγορά υλικών και υπηρεσιών στην υγεία.

Εξαιτίας της δημιουργίας του ΕΦΚΑ μεταφέρονται στον ΕΟΠΥΥ από το ΙΚΑ 100.000 εκκρεμή αιτήματα αποζημίωσης των εν λόγω υπηρεσιών και υλικών, ενώ το σύνολο των αιτήσεων που εκκρεμούν από όλα τα ασφαλιστικά ταμεία εκτιμώνται σε 270.000.

Η διεκπεραίωση – εκκαθάριση αυτών των αιτήσεων με την γραφειοκρατία ακόμα να υφίσταται, με αναποτελεσματικό ηλεκτρονικό σύστημα διασταυρώσεων και ανεπάρκεια προσωπικού, καθιστά ακόμα δυσχερέστερο και χρονοβόρο το έργο της εκκαθάρισης και αποζημίωσης.

Χαμένοι όπως πάντα από αυτές τις πρακτικές είναι οι Έλληνες πολίτες, αλλά και οι ασθενείς με σταθερές επαναλαμβανόμενες δαπάνες, που καλούνται να επωμίζονται το οικονομικό κόστος των δαπανών, χωρίς το κράτος και οι υπηρεσίες να μπορούν να προσδιορίσουν τον χρόνο αποζημίωσης τους.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Προς την Υπουργό: Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης

Θέμα: «Η δημιουργία του ΕΦΚΑ μετέφερε στον ΕΟΠΥΥ 100.000 εκκρεμή αιτήματα παροχών ασφαλισμένων του Ι.Κ.Α»

Στις 100.000 περίπου έχουν φτάσει τα εκκρεμή αιτήματα αποζημίωσης αγοράς υλικών και υπηρεσιών, που μεταβίβασε το ΙΚΑ στον ΕΟΠΥΥ προς διεκπεραίωση από αρχή του 2017, με αφορμή την δημιουργία του ΕΦΚΑ, ενώ το σύνολο των μη εκκαθαρισμένων αιτημάτων συνολικά εκτιμάται στα 270.000.

Όλα αυτά τα αιτήματα αφορούν δαπάνες που έχουν κάνει οι ασφαλισμένοι για αγορές υλικών και υπηρεσιών, που χρήζουν αποζημίωσης από τους ασφαλιστικούς φορείς (όπως γυαλιά οράσεως, ορθοπεδικό υλικό, συσκευές οξυγόνου, λογοθεραπίες κ.λ.π), και μέχρι σήμερα μετά από πολυετή πάροδο δεν τους έχει δοθεί το ποσοστό που τους αναλογεί.

Ή μεγάλη αυτή καθυστέρηση οφείλεται κυρίως, στην γραφειοκρατία που επικρατεί, το αναποτελεσματικό ηλεκτρονικό σύστημα μεταφοράς δεδομένων και διασταύρωσης των στοιχείων, η ανεπάρκεια προσωπικού στον ΕΟΠΥΥ, αφού ποτέ δεν τοποθετήθηκαν οι υπάλληλοι που προβλεπόταν να μεταφερθούν στον οργανισμό με βάση το οργανόγραμμα για την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων.

Το πρόβλημα είναι ακόμα μεγαλύτερο για τους ασθενείς που έχουν σταθερά επαναλαμβανόμενες δαπάνες (μετακινήσεις νεφροπαθών για αιμοκάθαρση κ.λ.π), οι οποίοι καλούνται να αντιμετωπίσουν μόνοι τους με δικά τους έξοδα, το μεγάλο αυτό οικονομικό κόστος, για χρήματα που θα λάβουν σε άγνωστο χρονικό διάστημα.

Δεδομένου ότι οι καθυστερήσεις εκκαθάρισης και εξόφλησης των δαπανών σε υλικά και υπηρεσίες, δημιουργεί πρόσθετο οικονομικό βάρος στους ασφαλισμένους, με τις υπηρεσίες να αδυνατούν να προσδιορίσουν τον χρόνο αποζημίωσης τους.

Δεδομένου ότι ο αναχρονιστικός αυτός τρόπος υπολογισμού και διεκπεραίωσης των αιτημάτων, επιβαρύνει με πρόσθετο εργατικό κόστος την ασφάλιση, μεταφέρει δαπάνες προηγουμένων ετών για εξόφληση σε επόμενη ή και μεθεπόμενη χρήση. Δεδομένου ότι οι χειρισμοί αυτοί καταργούν το κοινωνικό πρόσημο της κοινωνικής ασφάλισης και της παροχές στην υγεία.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Γιατί μέχρι σήμερα και μετά τις αλλαγές που επήλθαν στην ασφάλιση (δημιουργία ΕΦΚΑ) συνεχίζονται ακόμα οι αναποτελεσματικές αυτές πρακτικές στην αποζημίωση των δαπανών για υλικά και υπηρεσίες από τον ΕΟΠΥΥ στους πολίτες;

2. Ποιο το χρονικό διάστημα που χρειάζεται ο ΕΟΠΥΥ για την ολοκλήρωση και πληρωμή των εκκρεμών αιτημάτων; Ποιο το οικονομικό κόστος των εν λόγω δαπανών ανά έτος και συνολικά;

3. Τι προτίθεστε να κάνετε προκειμένου η εκκαθάριση των εν λόγω αιτήσεων να γίνεται άμεσα έγκαιρα και αποτελεσματικά όπως αρμόζει σ ένα ευνομούμενο Ευρωπαϊκό κράτος που σέβεται τον πολίτη;

Ο ερωτών βουλευτής
Σπύρος Δανέλλης – Ηρακλείου